egron lundgren
Egron Sellif Lundgren, född 18 december 1815 i Stockholm, död 16 december 1875 i Stockholm var en svensk konstnär och författare. Hans lite egendomliga förnamn är givet av en omtänksam fader som önskade sin lille nyfödde ett rofyllt liv, eg-ron.
Egron Lundgren kan betecknas som den svenska akvarellkonstens fader. Han började först som oljemålare där han utförde genremålningar och historiska framställningar i tidens anda. Under sina många resor till Italien, Spanien och Indien fann han dock sitt rätta uttrycksmedel i akvarellen vars teknik han utvecklade till ett mästerskap. Han bosatte sig i mitten av 1850-talet i London där han hade stora framgångar som porträttmålare.
Med London som utgångspunkt företog han sedan ytterligare resor både till Italien och Spanien men även till Egypten och Indien. Hans reportagemålningar från sepoyupproret i Indien anses utgöra en av höjdpunkterna i hans produktion.
Hans akvarellteknik utvecklades med åren till en snabb, upplöst teknik i rena, klara färger och lätt penselföring.
England med sina dimhöljda öar kom till fullt uttryck i arbetena från hans många resor.
Sina sista år tillbringade Egron Lundgren i Stockholm men också därifrån fortsatte han sitt resande. Mest känd för en sentida publik har han blivit genom sina brev och dagboksanteckningar, utgivna under titeln En målares anteckningar 1 - 2
Egron Lundgrens väg i Södra Ängby, Stockholm är uppkallad efter Egron Lundgren. Related Paintings of egron lundgren :. | The House seen from the Rose Garden | Cake and Wine Glass | The Ribbon Weaver | The Anunciacion | gustav vasastatyn | Related Artists: Jean-Baptiste Carpeaux(May 11, 1827 - October 12, 1875) was a French sculptor and painter.
Born in Valenciennes, Nord, son of a mason, his early studies were under François Rude. Carpeaux entered the Ecole des Beaux-Arts in 1844 and won the Prix de Rome in 1854, and moving to Rome to find inspiration, he there studied the works of Michelangelo, Donatello and Verrocchio. Staying in Rome from 1854 to 1861, he obtained a taste for movement and spontaneity, which he joined with the great principles of baroque art. Carpeaux sought real life subjects in the streets and broke with the classical tradition.
While a student in Rome, Carpeaux submitted a plaster version of Pe - heur napolitain e la coquille, the Neapolitan Fisherboy, to the French Academy. He carved the marble version several years later, showing it in the Salon exhibition of 1863. It was purchased for Napoleon III's empress, Eugenie. The statue of the young smiling boy was very popular, and Carpeaux created a number of reproductions and variations in marble and bronze. There is a copy, for instance, in the Samuel H. Kress Collection in the National Gallery of Art in Washington D.C.. Some years later, he carved the Girl with a Shell, a very similar study.
In 1861 he made a bust of Princess Mathilde, and this later brought him several commissions from Napoleon III.
John Frederichk Lewis RA1805-1876
Benoit Hermogaste Molinpainted Painting of Maria Adelaide, wife of Victor Emmanuel II, King of Italy in 1848
|
|
|